Ondernemingsplan: marketingplan - Deel II

Het belangrijkste aan een ondernemingsplan is natuurlijk het marketingplan of marktonderzoek wat zich richt onder andere op de mogelijke verkoopkanalen en verwachte omzetcijfers. Dit dient te gebeuren op basis van een zo correct mogelijk uitgevoerd onderzoek en op basis van realistische marktcijfers.

Voordat u daadwerkelijk overgaat tot de verkoop van een dienst of product, is het raadzaam voldoende inzicht te hebben in de markt.

  • Is uw markt voldoende aantrekkelijk? 
  • Hoeveel spelers zijn er op de markt actief en zijn er vergelijkbare concurrenten?

Afhankelijk van het soort dienst of product wat u in de markt wilt brengen, levert de input van uw potentiĂ«le klanten de meest waardevolle informatie op. Met behulp van marktonderzoek, bijvoorbeeld aan de hand van enquĂȘteonderzoek, kunt u op een goedkope manier de wensen van de klant onderzoeken.
Ondernemingsplan: marketingplanOm tot een juiste marketingstrategie te komen, kan een zogeheten MABA-analyse uitgevoerd worden.

De analyse leidt uiteindelijk tot de juiste marketing strategie, gebaseerd op de karakteristieken van de huidige markt en concurrenten. De uitkomst geeft tevens voldoende inzicht in de attractiviteit van een markt, de positie van uw bedrijf, keuze van een strategie en informatie om investeringen te kunnen doen. Uw praktische marketingplan en tevens basis voor uw bedrijf kunt u desgewenst bepalen aan de hand van de marketingmix, oftewel de vijf p’s: plaats, product, personeel, prijs en promotie. Grotendeels gebaseerd op uw (langetermijn) strategie kunt u hierin een onderbouwd besluit nemen.

Tip! Ook als u een nieuw product (uitvinding) wilt introduceren is het aan te raden om vooraf een goede inschatting te maken van de verwachte vraag. Dit soort informatie is niet alleen om te onderzoek of er vraag is naar uw product of dienst, maar ook hoeveel er vraag is naar uw dienst.

Lees volgende keer meer in deel III of abboneer uzelf via de onderstaande knop.

Zoek ons op Google+